Ankomsten till AIU!

Ja, nu är jag äntligen framme i Japan och Akita. Nu är det bara att hoppas på att resan var mödan värd, för den var ganska jobbig faktiskt.

Jag började med att bli hämtad av mormor och morfar hemma, mamma åkte såklart också med. Detta var i måndags vid 10:30. Planet från Landvetter gick 14:30 och tog mig ned till Frankfurt utan problem. På Frankfurts flygplats var det heller inga problem, jag fick vänta i ungefär två timmar på att planet skulle gå till Tokyo-Haneda Airport. På planet fick jag inte den fönsterplats jag var tilldelad, istället skulle jag sitta i gången bredvid två spanjorer som inte sa något under hela resan förutom ”Thank you” när jag reste mig för att de skulle gå på toaletten. Visst kan jag tycka att det var skönt att sitta ytterst, men någon sömn blev det inte. Fanns ju inget ställa att luta huvudet mot, rena rama skiten…Fick väl en dryg timmas sömn och den spökar fortfarande för mig.

Flygresan i sig gick annars fint och 12:25 lokal tid var jag framme i Tokyo. Det tog ett tag innan jag fick väskan då jag var tvungen att lämna massor av papper på att jag ska studera och så vidare, men nu har jag fått mitt Residence Card i alla fall. Så fort jag fått väskan gick jag till ett biljettkontor och köpte tågbiljett till Akita. Inga konstigheter där heller och det var väldigt smidigt. Så jag gick för att lämna vackra, körsbärsblommande Tokyo för att ta mig norrut.

Här är det inget SJ minsann som kör tågen, här är det ordentliga grejer. Fort som fasen flög vi igenom landet, längs med bergstoppar och metervis med snö (!). Var dock helt utslagen under färden och sov mestadels. Det var även på tåget som jag insåg att jag tappat bort min nyckel till hänglåset på mitt bagage, så typiskt.

Jag anlände till tågstationen i Akita 18:12, precis på minuten i tid, för att sedan bli hämtad av en buss som skulle ta mig till skolan. När tiden väl var inne kom bussen och två studenter hälsade mig välkommen och jag kunde stiga på.

På skolan var det incheckning och jag fick mitt rum efter att vaktmästaren knipsat upp mitt lilla hänglås, det var så litet så det var inga problem. Jag ska nu spendera fyra månader med två japaner som rumskamrater, har bara träffat en av dem än dock och han verkar trevlig.

Sängen är stenhård och klockan 2 på natten fick jag igång värmen, innan dess kunde jag knappt sova. Så det har inte blivit mycket sömn de senaste dygnen, inte mycket mat heller för den delen. Så är minst sagt otroligt trött. Mitt jetlag har fortfarande inte försvunnit och det gungar i huvudet efter flygturerna.

Jag köpte en adapter så att jag ska kunna ladda mina elektroniska prylar men adaptern är jordad och det är inte uttagen här så det blir till att åka till shoppingcentret i närheten och skaffa fram lite olika prylar. Ska även fixa en extra madrass jag kan använda så att jag kan börja sova om nätterna.

Jag har inte så mycket mer att säga denna gång. Ska gå och äta lunch nu i kafeterian, dum som jag var kollade jag inte upp när frukosten var så jag kom dit för sent…Smart är det minsta jag är i nuläget, men min smarta sida kommer väl tillbaka när jag fått tillräckligt med sömn etcetera.

Tack och hej för mig.

Categories: Akita, Under resan | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Ankomsten till AIU!

1. Gunvor carlsson

Efter så omtumlande dygn hoppas jag du snart kommer i fas med tiden … Det är roligt att kunna följa dej på den här resan, ser redan fram mot nästa inlägg. Kram

2. Stina

Tysta spanjorer var något nytt! Kul att läsa att du är framme i alla fall, hoppas du får sova lite mer så du kan uppdatera oss med smarta äventyr sen 🙂