Golden Week Hokkaido

Så äntligen kommer fortsättningen på min Golden Week, jag inbillar mig att ni alla gått och väntat på att inlägget ska komma, precis som man väntar på att en serie ska komma med ett nytt avsnitt. I alla fall så tog jag mitt pick och pack och stack norrut, till den nordligaste av de fyra stora öarna i Japan. Jag skulle bo på ett hotell i Sapporo under 6 nätter och sedan åka tillbaka till Akita. Så på onsdagen flög jag och hamnade i just Sapporo. En stad känd för att ha anordnat vinter-OS 1972 där Sverige gjorde sitt sämsta vinter-OS resultatmässigt. Det blev ett endaste guld. Men nog pratat om OS.

Hotellet var mycket fint och med en bekväm säng, underbart, som jag har saknat en ordentlig säng. Jag gav mig ut för att se hur stället var. Blev inte så mycket att se på den dagen dock för jag var trött och ville bara sova. På torsdagen däremot, dagen efter, tog jag mig till ett ölmuseum, det enda av sitt slag i hela Japan. Sapporo Bryggeri är nämligen en mycket stor exportör av öl. En av de största i hela Japan och jag testade en öl som smakade mynta, Sapporo Emerald hette den. Helt okej men föredrar nog vanlig öl ändå. Efter ölmuseet drog jag in mot centrala delarna av stan och kikade in lite shoppingcenter och annat dyl. Mer än så hann jag inte med så jag drog hem och pluggade lite, för tro det eller ej så hade jag mycket att plugga på även om jag var ledig.

På fredagen kom mina två klasskompisar från Kalmar, som studerar i Osaka, Oskar och Klara. Så fredagen ägnade vi åt att gå i parker och titta på den fina naturen i staden. Vi åkte även upp på toppen av ett berg i hopp om att få se hela Sapporo i den fina solnedgången. Men oturligt nog var det alldeles för molnigt så vi såg bara ett tjockt molntäcke över staden istället. FIASKO. Det var inte det enda fiaskot som skulle ske under resan heller…

På lördagen hade vi bestämt oss för att ta oss till en by som heter Noboribetsu Onsen. Det är en liten by som ligger upp i bergen där de byggt massor av hotell som har heta källor som man kan bada i. Så det gjorde vi, och vilken utsikt vi fick. Underbart avslappnande att bada i onsen som det heter på japanska. Utsikten var den kända Hell Valley som vi besökte tidigare under dagen. Det är en dal som har vulkanisk aktivitet. Det bubblar och ryker överallt ur jorden, riktigt fräckt. Det fanns även en stor sjö i närheten som var cirka 130 grader varm på botten. Från den sjön rann det en lite flod som vi badade fötterna i, riktigt underbart var det. Verkligen otroligt vackert måste jag säga, om ni någon gång åker till Hokkaido måste ni åka till Noboribetsu Onsen.

På kvällen testade vi Sapporos nattliv men vi var väldigt trötta så det blev inte så mycket med det. För på söndagen var planerna att åka till det högsta berget på Hokkaido och den största nationalparken i Japan, Daisetsuzan som betyder ”Great Snow Mountain” på engelska. Denna dag blev ett fiasko om man sett till förväntningarna, men ändå inget fiasko, sett till vad vi gjorde av situationen. Resan dit tog ungefär 3 timmar och våra förväntningar var höga, otrolig natur och underbara vandringar längs med berget. Att få se vildlivet på nära håll var något som gjorde mig mycket uppspelt. Dock blev det inte alls som vi tänkt oss. När vi kommer upp en bit upp i bergen slår det oss att det inte alls är någon vår här. Det är alltså minst 1 meter snö överallt och stället är en skidanläggning. Riktigt besvikna funderar vi på vad vi kan göra här och går in i ett hus. Det slutar med att vi kommer ut ur huset i kängor, stavar och snöskor. Vi bestämde oss för att vandra runt i skogen med snöskor. Det var en rolig upplevelse men inte så vacker natur dock, för upp på toppen av berget kunde vi inte ta oss så vi fick hänga runt vid längdåkarna. Så i våra vårkläder utan varken mössa eller vantar vandrade vi runt i snön med våra snöskor. Inte något man för var dag så det var en upplevelse, men inte alls i närheten av vad jag förväntade mig. Summan av denna dagen var att man kan fortfarande ha roligt, så länge man håller hoppet uppe.

På måndagen skulle Klara och Oskar åka hem. Så vi gick runt i stan tills deras tåg gick mot flygplatsen. Då var klockan runt fyra så jag stack och åt Tonkatsu Ramen som jag gått och tjötat om hela veckan. Åt nämligen det första kvällen så ville verkligen ha det igen. Tonkatsu Ramen är en nudelrätt med ägg och kött i. Som en lite kotlett. Till detta åt jag självklart dumplings, så fruktansvärt gott. Efter detta gick jag hem till hotellrummet och packade ihop mina saker och tänkte igenom veckan.

Klockan 10 på tisdagen gick planet hem och summa sumarum har resan varit riktigt rolig och trots vissa fiaskon hit och dit har den varit lyckad. Det var riktigt roligt att träffa Oskar och Klara igen efter att inte sett dem sen mitten av januari.

Nedan följer ett bildspel på några av de många bilderna från resan. På återseende!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Categories: Asahidake, Asahikawa, Hokkaido, Noboribetsu, Under resan | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Golden Week Hokkaido

1. Gunvor Carlsson

Fantastiskt fina bilder! Vilka upplevelser du får vara med om!

2. Ingela Carlsson

Ett lika bra inlägg som vanligt, med fina bilder! 🙂

3. Eiffeltornet ju! Är du säker på att du inte var i Paris?

4. Hade varit ganska taskigt då menar jag, du kunde sagt något.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.